Bronåssetra

Publisert av Oddmund Dahle den 20.05.21.

Skihytta er et mye brukt utgangspunkt for turer i den delen av Østmarka som ligger i Rælingen og Lørenskog. Hytta har åpent for servering på søndager om høsten og i skisesongen, og her kan den som ønsker en kort rundtur før eller etter kafferasten parkere rett ved hytta. Skihytta ligger rett sør for Kurland, i enden av Hovelsrudveien med skiltet innkjøring bak A-hus (Sentralsykehuset).

Bygget på dugnad
Gårdbruker Gustav Hovelsrud ga Lørenskog Skiklubb tomt til hytta, og bønder og skogeiere i kommunen støttet rundhåndet opp med tømmer som måtte til. De ivrige medlemmene i idrettslaget, som var startet i 1919, hadde nå en stor dugnadsjobb foran seg. Det var medlemmene selv som sto for hogging og transport inn til der hytta skulle reises. Grunnmur ble også støpt av medlemmene, og byggearbeidet blir husket som det største løftet i klubbens historie. Men også etter at hytta sto ferdig i 1940, ventet mange nye timer med dugnadsarbeid – både i vedlikehold av hytta og med kafédriften.

Skihytta kalles også Bronåssetra etter en seter under Hovelsrud gård som lå i samme området. Seterbygningene var imidlertid for lengst borte da skiklubbhytta ble bygget.

Krigen la en kraftig demper på Skiklubbens aktivitet, og i 1942 ble Skihytta rekvirert av tyskerne til boligformål. Tyskerne forbød i stor grad organisasjonsarbeid, men Lørenskog Skiklubb holdt likevel arbeidet i gang og arrangerte tross forbud flere skirenn.

I 1984 ble det lagt panel på tømmerhytta og den ble bygget ut og kraftig renovert. Blant annet bla vaktmesterleiligheten bygget ut og modernisert.

Populært serveringssted
Kafédrift har det vært på hytta siden 1958 og det var den såkalte Damegruppa som den gangen sto for serveringen. Det er fortsatt foreldre og andre ildsjeler som hver søndag sørger for kaffe, solbærtoddy og vafler til turfolket. En viktig drivkraft i dette arbeidet var Dagny Simonsen som regnes som «Skihytta personlig». Hun har vært primus motor for kaféen fra starten og fram til hun ga seg i 2008, over 90 år gammel. Kaféen kan på en god søndag ha nærmere 300 gjester.

Skihytta har alltid vært en viktig base for klubben. Her blir møter og fester holdt, og ved hytta starter trening og konkurranser både sommer og vinter. Hytta er utgangspunkt for turmarsjene foreningen arrangerer og her er det dusj- og garderobeanlegg. I 1955 ble landets første NM på ski for damer arrangert av Lørenskog skiklubb med klubbens hytte som start- og målsted.

Hytta kan også leies av andre organisasjoner, bedrifter eller privatpersoner til møter og arrangementer.

Lysløyper og sykkelveier
Med beliggenhet tett ved vei og parkeringsplass, er Skihytta et flott utgangspunkt for barnefamilier. Både den som har barnevogn og sykkel kan glede seg over veien som går fra Skihytta i skogkanten til Sandbekkstua. Her tar den bilfrie ogsveien av opp til Åmotdammen hvor det er flott badeplass.

«Lionsstubben» en 4,7 km lang merket tursti som går ut fra Skihytta. Det er den lokale Lionsklubben som midt på 90-tallet ryddet og merket stien som går opp til Østbyputten, langs Åmotdammen og tilbake til Skihytta. Turen byr på et par steder med fantastisk utsikt over hele Lørenskog.

Østmarkas høyeste topper, Bjønnåsen, Barlindåsen og Ramstadslottet er også fine turmål med Skihytta som utgangspunkt.

På vinterføre kan de yngste glede seg over et skileikanlegg med et lite skitrekk som er under planlegging nedenfor hytta. Hvis alt går som klubben ønsker, kan aktivitetsområdet tas i bruk allerede førstkommende vinter.

Lysløypa fra hytta lå på grunn av manglende vedlikehold og dårlige snøvintre ubrukt i flere år. Den ca. to km lange løypa ble anlagt i 1964 og var de første årene en provisorisk løype hvor lyskasterne ble hengt opp i trærne ved sesongstart, og tatt ned da snøen gikk. Seinere fikk den et mer permanent preg. Skiklubben i samarbeid med kommunen fikk satt den i drift igjen i 2006.

Artikkelen er hentet fra "Nytt fra Østmarka" nr. 3/04 i serien «Stuene i Østmarka». Tekst: Even Saugstad.